Környezetvédelem, hulladékmentesség, környezettudatosság, és low waste. Mi a közös bennük? Az, hogy mindannyiunk közös ügye. Legalább is jó lenne, ha mindenki így vélekedne. Mostanában szerencsére egyre többet hallani róluk, és folyamatosan tesznek is érte. Pocsaji Csillával, a Tebe hulladékmentes bolt tulajdonosával – a számomra egyik leghitelesebb „zero-hero”-val – beszélgettem, aki megunta, hogy nincs a közelében csomagolásmentes bolt, ezért nyitott egyet. Csilla az említett öko-fogalmakról, a környezettudatos életmódról, a hivatástudatról, és a sikerhez vezető rögös útról is mesélt nekem.
– Kezdjük azzal, hogy tisztába teszünk néhány fogalmat. Számodra most mit jelent a hulladékmentesség és a környezettudatosság?
– Mivel előző héten volt a Föld világnapja, így még aktuálisabb a téma. Éppen nemrég kértek fel, hogy a Föld napja kapcsán, minden nap osszak meg tippeket a Glamour instagram oldalán, így most szembesülök vele igazán, hogy jelenleg mit jelent számomra ez a dolog. Eddig azon volt a hangsúly, hogy én, mint magánember mit tudok tenni a környezetvédelem érdekében, közben azt látom, hogy ez az egyetlen út ahhoz – bármilyen összetett is –, hogy hulladékmentesen éljünk. Ez egy törekvés, egy út és nem egy végcél. A XXI. században senkitől nem várható el, hogy teljesen hulladékmentesen éljen, viszont az erre való törekvés nélkülözhetetlen. A Föld napja kapcsán is, állandóan felmerül ez a téma, és mostanában egyre inkább úgy látom, hogy nem is tudom már a hétköznapi környezettudatosságot különválasztani a hulladékmentességtől. Ez a szó tehát nekem azt jelenti, hogy én, mint Pocsaji Csilla, békési, „egyszerű” lakos, mit tudok tenni, hogy a közös otthonunkat, a bolygót megóvjam.
– Nemcsak teszel érte, de példát is mutatsz. Az elmúlt egy évben rengetegen megismerhették a neved. Szerepeltél többek között a Cápák között műsorában és különböző magazinok hasábjain is, hogy megismertesd az emberekkel a hulladékmentesség alapjait. Érzel valamilyen változást azáltal, hogy hatással vagy másokra?
– Nem szeretek papolni és egy ilyen szintű életmódváltásról értelmetlen is lenne. Én is tartok workshopokat, de annak nem lesz gyümölcse, ha csak beszélek a témáról. Ezért például évekkel ezelőtt, amikor elkezdtem ezen az úton járni, eszem ágában sem volt a családtagjaimat megtéríteni, még a páromat sem. Nem játszom hittérítőt a hulladékmentesség útján. Ugyanaz a véleményem, mint a gyereknevelés kapcsán: az egyetlen, és egyben a legerősebb eszköz arra, hogy másokat változásra sarkallj, a példamutatás – ha te magad is úgy cselekszel. Ennél többet nem tudsz tenni. Semmit sem lehet ráerőltetni másokra, így a környezettudatos életmódot sem. Ahogy tavaly elkezdtem a videótartalmak gyártását, úgy vált ez igazán egyértelművé számomra. Elképesztő mennyiségű visszajelzést kapok, és ez fantasztikus érzés. Gyakran felmerül bennem a kérdés: vajon az én munkásságom nyomán, mennyi hulladéktól menekült meg a Föld?! Rendszeresen kapok kommenteket, hogy miattam váltottak le bizonyos termékeket, vagy éppen hagytak fel bizonyos készítményekkel, és változott meg a gondolkodásmódjuk. Ez lenyűgöző, pedig még én is gyerekcipőben járok ezen a téren, akár a vállalkozásom szintjén is.
– Ha visszagondolsz, van-e olyan konkrét esemény vagy időszak, amelyhez köthető, hogy a környezettudatosság és a hulladékmentesség az életed része lett?
– Szinte egy időben azzal, hogy összeköltöztem a párommal, munkanélküli lettem, mert felmondtam a régi munkahelyemen. Így aztán lényegesen több időt töltöttem otthon, és ebben az időszakban a háztartásra is nagyobb figyelmet fordítottam. Ekkor szembesültem azzal az iszonyatos mennyiségű vegyszerkészlettel, ami otthon fellelhető volt, és érezhetően rossz hatással volt az egészségünkre. Így aztán sokat keresgéltem, majd megvettem az „eggyel” környezetbarátabb terméket – hiszen ekkor még se webshop, se hulladékmentes bolt nem volt Magyarországon. Ezután találtam rá egy weboldalra, ahol már lehetett hulladékmentes termékeket vásárolni. Az első lépés a vegyszermentesség és a vászonszütyős vásárlás volt. Fokozatosan haladtam előre, és konkrétan emlékszem arra, hogy az első környezetbarát termék, amit vásároltam, a mosódió volt, ezzel indult el a folyamat az életemben.
– Mit ajánlasz azoknak, akik érzik a késztetést, de egyelőre csak gondolkodnak azon, hogy a hulladékmentes életmód érdekében, a tettek mezejére lépjenek?
– Az a tanácsom, hogy most azonnal álljanak fel, menjenek oda a szemeteshez, borítsák ki, és nézzék át a tartalmát. Ez az első lépés. (Ha én is így kezdtem volna, sok hibától és stressztől megkímélhettem volna magamat – sajnos összevissza kapkodva álltam neki a dolognak.) A hulladékmentesség 5 alap pillére alapján:
-
Mondjunk nemet! Vizsgáljuk meg, hogy mi az, amit teljesen el tudunk hagyni, amire valójában nincs szükségünk.
-
Mérsékeljük a fogyasztást! Mi az, amit csökkenteni tudunk, vagy hosszú távon kicserélni tartósabb termékekre? (Pl.: áram-, energia- és vízfogyasztás, különböző kozmetikumok felhalmozása)
-
Használjuk újra! Mi az, amit ismét felhasználhatnánk, de már kidobtunk? Például van, aki a befőttes üvegeket is a kukába teszi, pedig rengeteg lehetőség van arra, hogy újra használjuk ezeket.
-
Hasznosítsuk újra! A mi felelősségünk, hogy mi kerül a kukába. Azzal, hogy elszállítják a szemetet, még nem tűnik el végleg, ezt jobb, ha tudatosítjuk magunkban.
-
Komposztáljunk! Ha valami nem passzol bele az előző kategóriákba, akkor az lehetőleg ne kerüljön be a háztartásba. Végül csak az marad, ami komposztálásra való, és akkor komposztáljunk is!
Az persze nem egyszerű, hogy mindennek egyszerre megfeleljünk. Első lépésként kiválaszthatunk egy konkrét területet a háztartásban vagy akár az életünk egyéb részein. Például irodai dolgozóként – ahogy a karrierem kezdetén én is megittam az eldobható műanyag pohárból a kólát és az automatás kávét – a PET-palackos, műanyag csomagolást, a vízszűrős kulaccsal és az újrahasználható ételcsomagolóval válthatjuk ki. Másik jó példa lehet a hulladékmentes mosás, illetve a fürdőszoba hulladékmentesítése: tusfürdő helyett szappan, szilárd sampon, fogpaszta, bambusz fogkefe, környezetbarát tisztítószerek használata. A sikerélmény garantált és lendületet is ad, még akkor is, ha sok szemetet termelünk a ház többi területén. Ebből lehet építkezni és fokozatosan előre haladni, mert a kapkodás klímaszorongáshoz vezethet. Ez egy viszonylag új fogalom, én is csak utólag tudtam meg, hogy neve is van már az érzésnek, amit átéltem.
(Klímaszorongás: A klímaváltozás és a környezetszennyezés következtében kialakuló szorongást nevezzük klímaszorongásnak vagy ökoszorongásnak. – a szerk.)
Ezért is hangsúlyozom mindig, hogy nem várható el mindenkitől a teljes hulladékmentesség. Félreértés ne essék, a „mosom kezeim, én úgysem tudok tenni semmit” mentalitásnak sincs helye, mert muszáj apró lépésekben előre haladni és cselekedni.
– Mi az, amiről nem tudsz, vagy nem akarsz lemondani, még a környezettudatosság kedvéért sem? Egyáltalán van ilyen?
– Persze, ilyenek a gyógyszerek, hiszen az egészségünket nem áldozhatjuk fel a hulladékmentesség kedvéért. Viszont a gyógyszerek szedésekor is tudatos vagyok, és „feleslegesen” nem szoktam használni őket. Abban hiszek, hogy egészséges táplálkozással egészen sok betegség megelőzhető. Amiről pedig nem tudok lemondani, azok a laktózmentes termékek. Még nem vegán az étrendünk, bár volt egy időszak, amikor így étkeztem és szerettem is, ám a várandósságom miatt ezt abbahagytam. Úgy gondolom ahhoz, hogy egy vegán étrend teljes értékű legyen, érteni kell hozzá, és én akkor ezt a rizikót, fél év tapasztalattal nem vállaltam fel. Pedig ez és a vegetáriánus életmód is egy nagy lépés a környezettudatosság felé.
– Egyre nagyobb divat a környezetbarát életmód és az úgynevezett „zero waste”, ezzel együtt a termékek kínálata is óriási lett a boltok polcain. Hogyan lehet kiszúrni, hogy mi az, ami valóban megfelel ezeknek a kritériumoknak, és mi az, ami csak egy hangzatos név vagy látványos csomagolás?
– Először is ne pánikoljunk. Már az egy jó kiindulópont, ha keressük ezeket a termékeket. Én is rengeteg „kamu” termékkel találkoztam, mire rátaláltam azokra, amelyek valóban környezetbarátok. Számos nagyvállalat alkalmazza a „green wash” (zöldre mosás – a szerk.) nevű marketingfogást, ami annyit tesz, hogy többet költenek a „zöld” kommunikációjukra, mint a tényleges környezetbarát gyakorlatra és társadalmi felelősségvállalásra. Ilyen például, ha egy termék vadonatúj, környezetbarát csomagolásban van, de ugyanolyan káros anyagokat tartalmaz, mint 10 évvel ezelőtt. Ez a módszer kifejezetten a vásárlók megtévesztését szolgálja. Temérdek ilyen példa van sajnos – a zöld kupakos, faleves logóval ellátott kozmetikumoktól, a zero waste biopamutként hirdetett pólókig –, amelyeket még mindig etikátlan módon állítanak elő, és az üzemben használt festékanyag sem vegyszermentes. Nyitott szemmel kell járni, tájékozódni, és ennek eredményeként biztosan rátalálunk azokra a termékekre, amelyek mind kül- és beltartalmukban összeegyeztethetőek a környezetbarát életvitellel.
– Több, mint 66 ezren követik a videóid feltöltését a TikTokon, és rengetegen nézik őket a csatornádon – többek között én is így találtam rád, és a boltra. Amikor elkészítetted az első filmedet a luffa szivacs tisztításáról, gondoltad volna, hogy ekkora sikere lesz a személyednek és annak, amit képviselsz? Miben látod a népszerűséged titkát?
-Nem is tudom igazán. (nevet) Már régóta foglalkoztatott a YouTube videók készítésének a gondolata, de éppen várandós voltam, és túlságosan időigényesnek tűnt a dolog. Amikor jött a vírus, úgy éreztem, most már muszáj, hogy haladjak egy kicsit a korral, és aktívabban jelen legyek az online világban. Rövid, egyperces videókon keresztül mutattam meg, amit csinálok. Nem kellett plusz energiát vagy időt belefektetnem, ha levideóztam, ahogy például bedobom a mosógépbe a luffa szivacsot. És ez azóta is így van – szinte semmi extra energiámat nem veszi el ezeknek a tartalmaknak a készítése. Azt viszont egyáltalán nem gondoltam, hogy ennyien megnézik majd, és ekkora nézettséget érhetek el ilyen módon. Már pár száz megtekintésnek is nagyon örültem volna, de már másnapra több, mint 10 ezren látták a videót. Viszont megosztó személyiség vagyok – vagy nagyon kedvelnek, vagy nagyon nem, ami sokat számít. Talán az a sikerem titka, hogy olyanba kezdtem bele, amit más eddig nem csinált – ilyen típusú környezettudatos tartalom eddig nem volt eddig elérhető, viszont rengetegen vannak, akiket ez érdekel.
– Az eddigi tapasztalataid alapján mit látsz, mire van a legnagyobb igény a vásárlók körében?
– Van különbség az online és a fizikai vásárlás között. A webshopunkban ugyanis nem kapható élelmiszer, a boltban viszont az ételek kapják a legnagyobb hangsúlyt. Ott például az örök kedvenc, a csokis drazsé, míg a webshopban a fogpaszta a legnépszerűbb.
– Megosztanál az olvasókkal egyet a kedvenc tisztítószer receptjeidből?
– Vízkőoldó helyett például sima, szórófejes flakonba tegyünk 1/3-ad rész ecetet és 2/3-ad vizet. Ha nem szeretjük az ecet szagát, akkor kiválthatjuk egy bő evőkanál citromsavval, amit feloldunk a vízben, illat gyanánt pedig citromillóolajat csepegtethetünk bele. Mind a kettő tökéletes, vegyszermentes, környezetbarát vízkőoldó szer és fillérekből kijön.
– Mindig is úgy gondoltam, hogy azok a legszerencsésebbek, akiknek a munkájuk egyben a szenvedélyük is, amit örömmel és lelkesedéssel végeznek szinte minden nap. Ez rád is igaz?
– Bennem egy iszonyú belső tűz ég, ez hajt abban, amit csinálok. S habár az elmúlt egy évben voltak gazdaságilag nehéz időszakaim, mégis sikeresnek érzem magam, mert azt csinálom, amit szeretek. Azonban pofonokkal, kritikával kikövezett út vezetett idáig. Jó néhányszor hibáztam, és jó pár olyan pont volt, amikor azt éreztem, hogy szenvedek. De ha az ember ezekből fel tud állni, tűri a pofonokat, és kellő alázattal végzi azt, amiben hisz, akkor igazán sikeres lesz. A párom az első pillanattól mellettem állt, támogatott abban, hogy megvalósítsam az elképzeléseimet – sem anyagilag, sem pszichésen nem bírtam volna egyedül.
– Mit érzel, hol tart ma Magyarországon a környezettudatosság?
– Egyértelműen gyerekcipőben jár még, de szerencsére központi téma lett, és egyre erősödő igény a társadalom részéről, hogy legyenek környezetbarát alternatívák.
A Jelenlét podcast adásunkban is szó esett többek között a hulladékmentességről is.
Fotó: Tebe