Nőnap alkalmából most nyolc olyan filmet ajánlunk, melyeket nők írtak és rendeztek, szerteágazó stílusokban és témákban.

Amióta léteznek filmek, azóta vannak női írók és rendezők is. Sajnos azonban a nagy projektekben a mai napig alulreprezentáltak, és a nagy filmes díjak is előszeretettel néznek másfelé, amikor női filmesek munkássága kerül terítékre. Nagyhangú (és általában önjelölt) kritikusok erre persze azt mondanák, hogy ez a filmeket minősíti. Azonban aki azt hiszi, hogy Hollywoodban nincs hierarchia és nem működnek hatalmi játékok, az nagyot téved: hogy mi lesz siker, annak sokszor semmi köze a minőséghez.

Ha mindenáron szeretnénk valami különbséget találni a nők által írt és rendezett filmek, valamint a férfiak készítette alkotások között, akkor nem kell túl mélyre ásnunk: nők készítették őket – ez a legnagyobb különbség. Női nézőpontból mesélnek, és talán ebben rejlik annak a kulcsa, hogy a férfiak sokszor olyan ellenségesek velük szemben: egyszerűen nem értik. Hollywood olyan mértékben a maszkulin nézőpontot képviseli és szolgálja ki, hogy amikor egy nő kerül a kamera mögé, van egy olyan része a közönségnek, aki képtelen más szemüveget felvenni. Pedig, mint nő, elmondhatom, ez viszonylag könnyen kivitelezhető: mi is megtesszük ezt a férfiak által írt-rendezett filmekkel.

Persze ez (részben) csak jó kedélyű ugratás, de a nőnap apropóján fontos, hogy kiemeljük: ez a nap nem a virágokról szól, és nem csak az év egyetlen napján. Ez a nap emlékeztető arra, hogy tiszteljük a nőket, törekedjünk arra, hogy ha már ők is egyenlően veszik ki a részüket a nagy közösből, akkor a megbecsülésük is legyen egyenlő. Figyeljünk rájuk oda. Hallgassuk meg a történeteiket és támogassuk a törekvéseiket – például azzal, hogy megnézzük a filmjeiket, előítéletek nélkül. Íme, nyolc film nőktől, nem csak nőknek.

Ígéretes fiatal nő (2020)
Egy bosszúállós thriller, amitől garantáltan kényelmetlenül fogod érezni magad – de pont ez a lényeg. Emerald Fennell írta és rendezte, ráadásul a film az öt Oscar-jelöléséből a legjobb forgatókönyvnek járó díjat haza is vihette. A film egyszerre szórakoztató, elgondolkoztató és hátborzongató. Egy ígéretes fiatal nőről szól, akinek valamiért kisiklik az élete – ennél többet nem is mondunk.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin
Kisasszonyok (2019)
A klasszikus regény legfrissebb feldolgozását Greta Gerwig rendezte, és ő dolgozta át Louisa May Alcott kötetét is forgatókönyvvé. A történet a March család négy lányáról szól, az ő felnőtté válásukról, örömeikről és bánataikról, az amerikai polgárháborús időkben. Szintén egy sok (egész pontosan hat) Oscarra jelölt műről van szó, amiből egyet haza is vitt a film.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin
A búcsú (2019)
Lulu Wang írta és rendezte ezt a családi vígjáték-drámát. Egy igazi keserédes történet, családról, szeretetről, és úgy általában az életről, valamint a hazugságokról, amiket másoknak mondunk – és amiket magunknak.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin
Lady Bird (2017)
Ez az öt Oscarra jelölt indie felnövéstörténet szintén Gerwig mű. Ez egy igazi indie film, ami azt jelenti, hogy sokat beszélnek benne és kevés dolog történik – na, jó, ez persze sarkítás. A lényeg, hogy aki a dirr-durr, csitt-csatt, gázpedálnyomós filmeket szereti, az – ha mégis nekiindul ennek a filmnek – akkor jobb, ha tudja, hogy ez direkt olyan, amilyen, és ez is a szépsége.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin
Elveszett jelentés (2003)
Sofia Coppola filmje egy valószínűtlen találkozásról szól: egy fiatal nő és egy híres amerikai színész útjai Tokióban keresztezik egymást. A film az elidegenedésről és az elszakadásról szól – és a jelentésről, ami fordítás közben elveszik, vagy talán ott sem volt. Egy igazi klasszikus.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin
A szerelem hálójában (1998) / A szerelem hullámhosszán (1993) / Julie és Julia – Két nő, egy recept (2009)
Szögezzük le: a magyar címek borzalmasak. Igen, romantikus filmekről van szó, de attól ezek még indokolatlanul kínos címek. Ezen túllépve, mind a három filmet a romantikus vígjátékok királynőjének, Nora Ephronnak köszönhetjük (bár az írásban volt segítsége, de ő egyébként is általában csapatban dolgozik). A filmek bájosak és viccesek, igazi rom-kom gyöngyszemek, Ephron pedig egy legenda.

nőnap filmajánló filmek női író rendező Impulzív Magazin

Fotó: IMDb

Szerző